Forslag fra MUSIK I NORDEN (MIN) til spændende forskningsprojekter
Emne: MUSIK HELE LIVET
Projekt til kortlægning af musiklivet i den frivillige amatørmusiks kor- og orkestre samt grundskolen og musikskolen (kulturskolen) i de nordiske lande
Idéoplæg til projektbeskrivelser til forskning gerne udført af Masters-studerende, Ph.D.-forskere eller som Postdoc-projekt
Baggrund
MUSIK I NORDEN (MIN) er en paraplyorganisation for amatørmusikkens organisationer i de 8 nordiske lande (Norge, Sverige, Finland, Danmark, Island, Grønland, Færøerne og Åland).
MIN har som mål at være en aktiv partner på højeste politiske niveau, der præger hele den nordiske kulturpolitik inden for amatørmusikområdet.
MINs vision er at fremme forskning i amatørmusikkens aktiviteters betydning for og indflydelse på den enkelte i en samfundskontekst. MIN ønsker derved at fremme forskning i amatørkultur i et bredt perspektiv for at skabe udvikling og forbedrede vilkår for det amatørmusikalske område.
MIN oplever, at mange unge sangere og musikere i de nordiske lande falder fra amatørmusikken efter skolealderen. Den manglende tilgang af unge deltagere kan på længere sigt få vidtrækkende konsekvenser for det nordiske amatørmusikliv og dets foreninger og organisationer. Frygten er, at den vil føre til både faglig og organisatorisk stagnation og et dalende antal aktive amatørmusikere og sangere.
Et aktivt amatørmusikliv i Norden er særligt vigtigt for at sikre en konstant og bred viden i de nordiske befolkninger om nordisk musik, herunder kendskabet til de nordiske komponister og kunstnere, og dermed de nordiske landes kultur. Derfor ønsker paraplyorganisationen MUSIK I NORDEN (MIN) at fremme amatørmusikken ved at undersøge vores område dybere.
Introduktion
Mange undersøgelser viser, at den frivillige amatørmusiks aktiviteter har betydning for og indflydelse på den enkelte musikudøver med fokus på sociale, psykologiske aspekter, kreative og helbredsmæssige aspekter. Menneskelige kvaliteter som at lytte, lede, være social, empatisk, være glad etc. udvikles i et kor eller et orkester. Det har stor betydning for fx læring, livsindhold og velbefindende hele livet. Det er disse kvaliteter de nordiske demokratiske samfund har brug for, hvor dannelse og mestring i livet er en meget vigtig kerne i den enkelte borger. Børn og unge er kommende musikstuderende, professionelle musiklærere og musikere (der igen underviser nye generationer af børn og unge). Unge er fremtidens kulturbevidste politiske vælgere. Musikken er skaber af en stærk sammenhængskraft, og er centrum i det musik-økologiske kredsløb.
Motiv
Det nordiske amatørmusikliv mangler statistiske studier af, hvor mange vi er, og hvem vi er, hvilket gør, at vores argumentation om amatørmusikkens dannelses- og sundheds-effekter udadtil over for politikere, embedsfolket og fonde - og dermed bedre støttemuligheder - står svagt. Indadtil over for organisationer, kor, orkestre, musikskoler gør målsætning, planlægning og uddannelsesvirksomhed er ligeledes udfordrende. Vi ved heller ikke hvorfor mange amatørmusik-udøvere stopper med af at synge og musicere. Og vi har et stort ønske om, at flere børn og unge vil musicere i amatørmusiklivets kor og orkestre, og finde veje til at få mange til at fortsætte.
Projektgrundlag
Amatørmusikken ønsker en langsigtet og vedvarende kortlægning (af både sang og instrumentalt spil) både hvad angår, hvor mange vi er, og en undersøgelse af årsagerne, forskellighederne og løsninger på frafaldet, for på længere sigt at ændre den. Vi vil gerne kunne inspirere de frafaldne musikudøvere til at fortsætte, og her har vi brug for at finde ud af, hvad de nordiske amatørmusik-organisationer kan gøre for at afhjælpe problemet strukturelt og økonomisk.
Projektindhold
Projektet skal gerne udmøntes i et system, der kan anvendes fortløbende. Projektet har til hensigt at definere og analysere:
- hvad der skal spørges om til kor og orkestre etc for at optælle sangere og instrumentalister? (urealistisk at få enkeltpersoner til at svare)
- hvor mange spørgsmål der skal stilles? (da for mange spørgsmål medfører fald i svarprocenten)
- hvordan svar skal indsamles/registreres? (formular, hjemmeside etc)
- om der skal undersøges i flere faser? (fx simpel registrering nu, unge senere, Grønland, Færøerne, Åland senere etc)
- hvilke forskelle/skillnade der er mellem de nordiske lande og hvordan påvirker det den livslange syngende og musicerende borger?
- hvorfor nogle børn begynder at musicere? (arveligt, forældre-inspiration, lærer-inspiration i grundskolen)
- hvilke musiktilbud der er i de forskellige lande? (fx de 7-9-årige, unge etc)
- om vores musiktilbud er tilpasset børns og unges virkelighed i dag?
- hvor mange fortsætter med at synge og musicere? (efter fx deres 20 år)
- hvor mange slutter – og hvorfor? (både musikskolers elever, og hele kor og orkestre der lukker ned, forskelle/skillnade i de nordiske lande etc)
- hvor meget grundskolens musikundervisning påvirker musikaktivitet senere? (betyder musikundervisning tidligt i livet at man bliver aktiv musikudøver)
- om der findes nationale satsninger for det frivillige musikliv? (vi har kendskab til musikalske satsninger for børn og unge på Island)
- graden af sammenhæng i undervisningstilbud og i det frivillige kulturliv?
- hvor meget dirigent-området skal inkluderes i en 1. undersøgelsesfase? (dirigenter er centrale i ethvert kor eller orkester, og vi ved fra Norge at dirigenter og undervisningskvaliteten er afgørende for unges vedholdenhed)
Projektet skulle også gerne indsamle allerede eksisterende undersøgelser og rapporter på forskellige delområder (fra fx offentlige, nationale og sektordatabaser) i de nordiske lande.
MIN har igennem fonde fået finansieret flere forskningsindsamlinger i årene 2021-2022, som er blevet offentliggjort i 2 videncentre på deres hjemmesider her:
https://musikinorden.dk/index.php/bibliotek
https://videncenterforamatoermusik.dk/index.php/bibliotek
Her findes mange forskningssamlinger og gode informationer, der eventuelt kan danne grundlag for videre forskning.
Opmærksomhedspunkt
Da flere aktive inden for amatørmusikområdet synger i flere kor eller spiller i flere orkestre hver uge, skal metoder til kortlægning og registrering tage højde for dette faktum og sikre fejltællinger.
Idéer til dataindsamlingen
En forskningsbaseret undersøgelse/survey kunne være en mulighed til at besvare:
- hvorfor mange børn og unge i korps, bands, orkestre, kor, musik- og kulturskoler forsvinder når de bliver 15-19 år?
- hvilke aktiviteter kaster de sig over i stedet for?
- hvor mange medlemmer der er i kor og orkestre i de nordiske lande?
- FORSKNINGSTEMAER - www.videncenterforamatoermusik.dk
- FORSKNING FULDFØRT - www.videncenterforamatoermusik.dk
Kilder og inspiration
De enkelte lande har forskellige statistiske institutter der optæller fx indenfor musikskole-området og de professionelles områder, som kan inspirere forskeren. Flere nationale organisationer har egne registreringer og projekter. Da nogle borgere spiller i forskellige sportsgrene i løbet af en uge kan idrættens organisationer spørges om deres registrerings-og analyseerfaringer (i Danmark er der 1,2 millioner frivillige idrætsudøvere).
MIN håber, at have vakt en interesse for feltet med dette idéoplæg
Vi håber dette projekt vil interessere Masterstuderende, Ph.D.- og Postdoc-forskere. Måske kunne der etableres et forskningssamarbejde mellem flere forskere (på samme universitet, på flere universiteter i samme land, i flere lande, 'cluster research' – 'cluster analysis'). Vi er selvfølgelig åbne overfor, at forskere kan have forskellige synspunkter på forskningsprojektet, og vi vil derfor gerne udvikle vores ideer i et samarbejde. Dette forskningsprojekt kunne tænkes at interessere forskere inden for musikvidenskab, teatervidenskab, dansevidenskab, kulturhistorie, psykologi, sociologi, pædagogik, kommunikation, ledelse/management, medicin, folkesundhed, audiologi, neurologi, hjerneforskning, statistik etc. Vi kan tilbyde et stort undersøgelsesfelt med flere hundredetusinde udøvere, og et netværk til at nå ud til dem.
Videndeling
Efter projektet/afhandlingen er bestået efter alle universitetets formalia, så ønsker MIN gerne resultatet eller delprojekter præsenteret på onsite/online-konferencer også i MIN regi. Det er også målet at sende afsluttende rapporter ud til alle de nordiske musikorganisationer, så mange kan få glæde af den nye viden.
Vi håber, at dette oplæg er interessant for jer, og hvis ikke, håber vi, at du/I vil videresende dette idéoplæg til relevante kollegaer, forskere og studerende, som kunne have interesse i at kaste sig ud i denne forskning indenfor dette felt.
Vi mener, at forskning i dette område kan være et vigtigt felt at studere, da sang og musik har meget stor relevans og betydning for mange tusinde mennesker i de nordiske lande.
Bedste nordiske hilsener
MUSIK I NORDEN – MIN
Kontaktinformation
Finsk kontakt: MIN Norden
Patrik Karlsson
Ordförande/formand (finsk- og svensktalande)
Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.
Svensk kontakt: MIN Norden
Perry Göransson
Styrelsesmedlem
Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.
Dansk kontakt: MIN Norden
Steen Finsen
Bestyrelsesmedlem
Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.
Relevante websider:
www.videncenterforamatoermusik.dk
www.videncenterfordirektion.dk
Kilder
Nogle links til inspiration om amatørmusikere, amatørmusiklivet og det frie kulturliv:
- 440 forskningsresultater inden for musikkens indvirkning på menneskets krop, sind og adfærd:
https://videncenterforamatoermusik.dk/images/pdf/440%20forskningsresultater.pdf
MINs egen forskningsindsamling, februar 2021 - Effekten af musikudøvelse på børn, ældre og samfund – en samling af 200 forskningsartikler fra Nordisk Videncenter for Amatørmusik:
https://videncenterforamatoermusik.dk/images/pdf/NVFA%20Forskningsindsamling%20marts%201%20FINAL.pdf
MINs egen forskningsindsamling, Marts 2022 - Var befinner sig svenskt musikliv 2013? Och hur vill vi att det ska se ut om 10 år?
https://musikverket.se/wp-content/uploads/2014/11/Dokumentation-nationellt-samrad.pdf
Statens Musikverk, Göteborg, 2013 - ”Hela min världsbild har bildats kring en alternativ musikscen” – en studie av skapandet av identitet genom kultur på fritiden:
https://lup.lub.lu.se/student-papers/search/publication/7373383
Lunds Universitet, 2015 - Musicera för och musicera med – om flytande gränser och skiftande roller i utövandesituationer:
https://musikforskning.se/stmonline/vol_16/akesson/index.php?menu=3
STM-ONLINE vol. 16 (2013)
- Att bredda deltagandet i kulturlivet - Hinder och möjligheter:
https://kulturanalys.se/wp-content/uploads/2023/05/Att-bredda-deltagandet-i-kulturlivet-webb.pdf
Myndigheten för Kulturanalys – Rapport 2023:2
Artikler og research som baggrundsinformation:
- Ett webbinarium om fritidsmusikens framtid i Norden:
https://www.fssmf.fi/sv/start/article-131830-76246-valkommen-pa-skapa-sjunga-spela-ett-webbinarium-om-fritidsmusikens-framtid-i-norden
Finlands svenska musik och sång förbund - FSSMF, januar 2021 - Forskning visar: Så bra är körsång – för din hälsa:
https://www.land.se/halsa/korsang-ar-bra-for-halsan
Land, 18. nov. 2018
- Amatörorkestrar som lärandemiljö för musikhögskolestudenter En studie om Musikhögskolan i Malmö och fyra amatörorkestrar:
https://www.researchgate.net/publication/335653917_Amatororkestrar_som_larandemiljo_for_musikhogskolestudenter_En_studie_om_Musikhogskolan_i_Malmo_och_fyra_amatororkestrar
Malmö Academy of Music, September 2019
- Körsång stärker immumförsvar och hälsa:
https://www.kulturellahjarnan.se/sv/nyheter/okategoriserad-sv/korsang-starker-immunforsvaret/
Den kulturelle hjärnan, Februar 2015.
Denne artikel kan downloades HER som PDF
Upload: 15.juli.2024
Fotos: Pixabay